Zdjęcie przedstawiające pasażera siedzącego na ławce oraz przyjeżdżający pociąg na stacji kolejowej w Reptowie.

Słonice – Szczecin: inwestycja kolejowa dla lepszych podróży

16 września 2022

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizują linię kolejową między Słonicami i Szczecinem Dąbie. Budowane są m.in. nowe, dostępne dla wszystkich podróżnych perony oraz modernizowane są wiadukty, mosty i przejazdy kolejowo-drogowe. Podróż pociągiem będzie bezpieczna i bardziej komfortowa.  Z efektów prac korzystają już podróżujący na trasach Słonice – Choszczno oraz Stargard – Szczecin Dąbie. Obecnie intensywne prace prowadzone są między Choszcznem i Stargardem.

Prace na odcinku Choszczno – Stargard  

Na stacji w Stargardzie demontowane są stare i układane nowe tory. Postępuje budowa peronu nr 3, na którym układana jest nowa nawierzchnia. Widać konstrukcję nowego przejścia podziemnego, które pozwoli wygodnie przejść od budynku dworca na perony oraz do centrum przesiadkowego.

Trwa przebudowa 4 wiaduktów kolejowych nad ulicami: Wyszyńskiego, Składową,
I Brygady/Konopnickiej oraz Bogusława IV. Obecnie na dwóch ostatnich obiektach prowadzone są prace przy fundamentach. Nowe konstrukcje obiektów zapewnią sprawniejsze przejazdy zarówno pociągów, jak i samochodów.

Na trasie Choszczno-Stargard budowane są nowe perony w Ziemomyślu, Dolicach, Strzebielewie oraz Witkowie. Mieszkańcy skorzystają z nich już na początku przyszłego roku. We wrześniu rozpoczęły się prace torowe pomiędzy Choszcznem a Dolicami. Pomiędzy Kolinem a Stargardem modernizowane są obiekty inżynieryjne, w tym most nad rzeką Małą Iną, dla którego pierwszy etap modernizacji zakończy się jeszcze w tym roku. Nowe obiekty zwiększą przepustowość na szlaku.

Korzyści dla podróżnych

Od lipca br. mieszkańcy korzystają z 8 nowych peronów w Grzędzicach, Miedwiecku, Reptowie i Szczecinie Zdunowie. Są nowe ławki i wiaty chroniące przed niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi.  Nowe oświetlenie zwiększa bezpieczeństwo po zmroku. Wygodne dojście do peronów zapewniają pochylnie, a w Reptowie przejście podziemne. W Szczecinie Zdunowie

mieszkańcy zyskali wygodne przejście pod torami i ścieżkę rowerową. Pomiędzy Stargardem a Szczecinem Dąbie zmodernizowano także 23 km torów, sieć trakcyjną oraz 9 obiektów inżynieryjnych. Nowe nastawnie w Dolicach i Choszcznie nadzorują sprawny ruch pociągów na szlaku.

Szybciej i bezpieczniej między Poznaniem a Szczecinem

Po zakończeniu inwestycji skróci się czas przejazdu między Poznaniem a Szczecinem. Najszybsze pociągi, po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń, pokonają trasę w czasie poniżej 2 godzin. Zwiększy się przepustowość linii – możliwy będzie przejazd dodatkowej liczby pociągów regionalnych i międzyregionalnych. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz lokalne centra sterowania w Poznaniu i Stargardzie zwiększą bezpieczeństwo na szlaku.

Linia kolejowa E59 jest częścią europejskiego korytarza transportowego, prowadzącego z Dolnego Śląska m.in. do zachodniopomorskich portów. Modernizacja linii zapewni lepsze warunki przewozu towarów.

Inwestycja „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie” warta ponad 4 miliardy złotych jest dofinansowana z instrumentu Unii Europejskiej „CEF” („Łącząc Europę”).

Zmiany w komunikacji pod wiaduktem przy ul. Bogusława IV w Stargardzie
Kolejne perony dostępniejsze dla podróżnych między Poznaniem a Szczecinem