Zdjęcie przedstawia budowę bajpasu kolejowego na odcinku Tczew-Kostrzyn.

Poznań – Szczecin – będzie kolejowy bajpas dla sprawnych podróży

17 grudnia 2020

Tymczasowy tor i wiadukt koło Krzyża Wielkopolskiego zapewnią sprawne podróże na modernizowanej linii Poznań – Szczecin. Efektem inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. będą krótsze podróże w komunikacji regionalnej i dalekobieżnej. Projekt za ok. 4,1 mld zł jest realizowany przy udziale środków z instrumentu UE „Łącząc Europę” (CEF).

Pasażerowie pociągów kursujących na trasie między Poznaniem a Szczecinem unikną przesiadek do komunikacji zastępczej. Budowa tymczasowego objazdu nad linią Tczew – Kostrzyn zapewni utrzymanie ruchu kolejowego między Wielkopolską a Pomorzem Zachodnim. Przygotowywany już kolejowy bajpas umożliwi w marcu rozpoczęcie przebudowy wiaduktu kolejowego nad torami linii z Tczewa do Kostrzyna (nr 203).

Pociągi pojadą czterystumetrowym bajpasem – tymczasowym, 415 m objazdem po nasypie ziemnym wzdłuż linii kolejowej Poznań Główny – Szczecin Dąbie oraz konstrukcji stalowej zaplanowanej nad torami linii relacji Tczew – Kostrzyn. Rozpoczęto już roboty ziemne związane z wykonaniem dodatkowego nasypu.

Stary wiadukt na linii z Poznania do Szczecina będzie rozebrany. Zastąpi go mocniejszy obiekt, który będzie miał oddzielne konstrukcje dla każdego toru. Po wybudowaniu wiaduktu i ułożeniu torów znów pojadą pociągi. Takie rozwiązanie na lata zapewni sprawne i bezpieczne przejazdy pociągów.

Między Poznaniem a Szczecinem lepszy dostęp do atrakcyjnych podróży

Pasażerowie sukcesywnie korzystają z efektów inwestycji. Lepszy dostęp do kolei z nowych, wyższych peronów, zapewniony jest już w 14 miejscowościach, m.in. Poznaniu (przystanek osobowy Poznań Wola), Rokietnicy, Szamotułach, Choszcznie, Reptowie i Szczecinie Zdunowo. Perony są przystosowane do potrzeb osób mających trudności z poruszaniem się. W podobnym standardzie przebudowane zostaną 32 stacje i przystanki.

Pociągi korzystają już z nowego toru m.in. na szlakach: Poznań Główny – Kiekrz, Szamotuły – Pęckowo oraz między Dolicami a Kolinem czy Słonicami a Choszcznem. Na odcinkach Miały – Drawski Młyn; Drawiny – Dobiegniew i Dobiegniew – Bierzwnik układany jest nowy tor i montowane urządzenia. Sprawne przejazdy zapewni przebudowa 95 wiaduktów i mostów, m.in. nad Wartą, Notecią i Drawą.

Podróż między Poznaniem a Szczecinem zajmie poniżej 2 godzin po zakończeniu modernizacji i uzyskaniu wymaganych pozwoleń – gdy pociągi pojadą z prędkością do 160 km/h. Prace zwiększą przepustowość trasy, na którą będzie mogło wyjechać więcej składów dalekobieżnych i regionalnych. Zapewnione będą lepsze warunki przewozu towarów europejskim korytarzem transportowym prowadzącym z Dolnego Śląska do portów na Pomorzu Zachodnim.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują inwestycję w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie”. Jedno z największych przedsięwzięć w ramach Krajowego Programu Kolejowego warte jest ok. 4,1 mld zł przy udziale środków z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF). Wartość dofinansowania to ok. 1,8 mld zł. Zasadnicze prace planowane są do końca 2022 r.

Kolejny etap modernizacji wiaduktów kolejowych we Wronkach
Przejazd pod wiaduktem na ul. Składowej czasowo otwarty