Zdjęcie pasażera na nowym peronie na przystanku w Miedwiecku.

Nowe perony między Szczecinem a Stargardem zachęcają do podróży koleją 

30 września 2021

Podróżni korzystają już z kolejnych nowych peronów na zachodniopomorskich przystankach w Szczecinie Zdunowie, Miedwiecku i Grzędzicach. To efekt wartej ponad 4 mld zł inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na trasie z Poznania do Szczecina, współfinansowanej z programu unijnego CEF.

Perony w Szczecinie Zdunowie, Miedwiecku i Grzędzicach są dłuższe, szersze i wyższe, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Obiekty dostosowano do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Wykonane zostały pochylnie i antypoślizgowa nawierzchnia wraz ze ścieżkami naprowadzającymi dla osób niewidomych i niedowidzących. Zamontowano nowe wiaty, ławki, kosze na śmieci oraz jaśniejsze oświetlenie. Ułatwieniem w podróżach są tablice z czytelnym oznakowaniem i gabloty z rozkładami jazdy. W Szczecinie Zdunowie bezpieczeństwo zwiększy nowe przejście pod torami.

Szybciej i bezpieczniej między Poznaniem a Szczecinem

Na zachodniopomorskiej części trasy Poznań – Szczecin wymieniane są tory, montowana jest sieć trakcyjna oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Pociągi jeżdżą już nowym torem między Dolicami a Kolinem, Słonicami a Choszcznem oraz Stargardem a Reptowem oraz po dwóch nowych torach między Reptowem a Szczecinem Dąbiem. Pasażerowie korzystają już z nowych peronów w Choszcznie, Starym Klukomiu, Morzycy, Kolinie i Reptowie. Wykonawca buduje konstrukcje kolejnych peronów m.in. w Bierzwniku, Rębuszu, Reptowie, Dolicach i Choszcznie. Przebudowa czterech wiaduktów w Stargardzie zapewni sprawny i bezpieczny ruch pociągów oraz poprawi komunikację w mieście. Obiekty zostaną poszerzone, kierowcy zyskają szerszą jezdnię, a dla pieszych i rowerzystów powstaną chodniki oraz ścieżki. 

Na około 190 km trasie między Poznaniem a Szczecinem podróżni zyskają lepszy komfort obsługi na 32 stacjach i przystankach. Efektem prac, po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń, będzie krótszy czas podróży. Najszybsze pociągi pojadą między stolicami Wielkopolski i Pomorza Zachodniego nawet o około 50 minut krócej, poniżej 2 godzin. Poziom bezpieczeństwa zwiększą nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz lokalne centra sterowania w Poznaniu i Stargardzie.

Inwestycja „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie” warta ponad 4 miliardy złotych jest współfinansowana z instrumentu Unii Europejskiej „CEF” („Łącząc Europę”). Zakończenie zasadniczych prac planowane jest do końca 2022 roku. 

Wielkopolska. Łatwiejsze podróże z Poznania do Szczecina
W Kiekrzu dodatkowy trakt pod linią Poznań – Szczecin