Modernizacja linii kolejowej między Poznaniem a Wronkami

28 marca 2019

Wygodne perony, likwidacja wąskich gardeł i krótszy czas podróży między Poznaniem Głównym a Szczecinem Dąbiem to główne efekty modernizacji linii E59 prowadzonej od sierpnia 2018 roku przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Obecnie prace prowadzone są na odcinku między Poznaniem i Wronkami. Modernizowane są m.in. tory, stacje i przystanki. 

Kontynuujemy prace na peronach 

Na przystanku Poznań Wola widać pierwsze efekty prowadzonych prac. Ustawione są już ścianki peronowe oraz korpus peronu nr 2, na którym montowane są płyty betonowe. Jednokrawędziowy peron będzie miał 200 metrów długości. Równolegle, przy przystanku trwa zbrojenie i betonowanie przejścia pod torami, powstającego w ciągu ulicy Bużańskiej. Nowy obiekt zapewni mieszkańcom wygodne i bezpieczne dojście m.in. do pobliskiego jeziora.

Wykonawca nie zwalnia tempa prac również na pozostałych stacjach i przystankach. Trwa budowa peronów w Baborówku, Pamiątkowie, Szamotułach i Wronkach. Po zakończonej modernizacji dzięki zamontowanym wiatom, oświetleniu, wygodnym ławkom i systemowi dynamicznej informacji pasażerskiej, podróżni będą oczekiwać na pociąg w bardziej komfortowych warunkach. Z myślą o osobach o ograniczonej możliwości poruszania się wygodne dojście na perony zapewnią pochylnie lub windy, a przez całą długość peronu przebiegać będą ścieżki naprowadzające. We Wronkach rozbudowywane jest przejście podziemne (zobacz wizualizację) które zostanie wydłużone aż do ulicy Towarowej. Prace w pierwszym etapie prowadzone są w połowie stacji przy budynku dworca. Gotowe są fundamenty przejścia, fundamenty pod windy i schody. Nowy obiekt umożliwi mieszkańcom Osiedla na Górce szybsze, bezpieczniejsze  i wygodniejsze przejście do centrum miasta.

Co jeszcze robimy na tym odcinku?

Wykonawca przystąpił już do zbrojenia i betonowania pierwszej części mostu nad rzeką Samicą (zobacz wizualizację).  Na szlaku Poznań Wola – Kiekrz oraz w obrębie stacji Rokietnica trwa przebudowa przepustów. W związku z prowadzonymi pracami torowymi i sieciowymi na całym odcinku ruch pociągów odbywa się po jednym torze. 

Prace realizowane są w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie”, który jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków instrumentu „Łącząc Europę”. Całkowity koszt inwestycji to około 2,2 mld PLN z czego około 1,8 mld pochodzi ze środków Unii Europejskiej.

Stan prac na stacji kolejowej Poznań Wola oraz Kiekrz
Zmienia się stacja kolejowa we Wronkach