Kolejowe modernizacje na szlaku Szamotuły-Wronki

28 czerwca 2019

Prace budowlane na linii kolejowej E59 między Poznaniem Głównym a Szczecinem Dąbie  są prowadzone równolegle na kilku odcinkach. Pasażerowie korzystają już z nowych peronów na przystankach Pamiątkowo i Baborówko. Pierwsze efekty prac widać także na szlaku Szamotuły-Wronki.  Po zakończeniu modernizacji najszybsze pociągi pokonają trasę Poznań – Szczecin Dąbie w około 105 minut.

Ostatnia prosta w Wielkopolsce

Szlak Szamotuły-Wronki to ostatni odcinek modernizowanej linii kolejowej E59 w województwie wielkopolskim. Dalsze prace będą prowadzone między Słonicami a Szczecinem  w województwie zachodnio-pomorskim. Szamotuły i Wronki to ważne stacje obsługujące lokalny i regionalny ruch pasażerski oraz ruch towarowy związany z transportem materiałów i produktów do dużych zakładów produkcyjnych zlokalizowanych w tych miastach. Po zakończeniu prac wzrośnie prędkość pociągów oraz znikną tzw. wąskie gardła  i  poprawi się przepustowość linii.

Między Szamotułami a Wronkami

Na prawie 9- kilometrowym odcinku Pęckowo-Wronki pociągi kursują wahadłowo po jednym torze. Na drugim ze  modernizowanych układana jest nawierzchnia kolejowa oraz montowana jest nowa sieć trakcyjna i system sterowania ruchem kolejowym. Prowadzone są też tzw.  roboty okołotorowe (melioracyjne, telekomunikacyjne). Po zakończeniu tych prac pociągi czasowo  będą jeździły po obu torach. Drugi tor będzie modernizowany w kolejnych miesiącach.

W Szamotułach trwa przebudowa układu torowego na stacji. W kolejnym etapie będą przebudowywane perony, które zostaną podwyższone do 76 cm, dzięki czemu korzystanie z pociągów stanie się ma wygodniejsze. Na stacji Wronki  prowadzone są roboty ziemne oraz torowe. Przed stacją od strony Poznania, budowany jest w miejsce istniejącego przepustu, nowy  most. Kończą się prace przy  budowie peronu nr 2. Budowane jest przejście pod torami, które pozwoli wygodnie i bezpiecznie dojść na perony.  Dzięki wydłużeniu przejścia podziemnego do ulicy Towarowej,  mieszkańcy Osiedla na górce zyskają wygodne przejście do drugiej części miasta.

Dla pasażerów

Dzięki inwestycji skróci się czas podróży z  Poznania do Szczecina. Na szlaku będzie mogło jeździć więcej pociągów. Wyremontowane stacje i przystanki będą dostosowane do osób o ograniczonej możliwości poruszania się, a wyższe perony ułatwią wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Bezpieczeństwo ruchu drogowego i kolejowego zapewnią przebudowane przejazdy kolejowo-drogowe oraz nowoczesny system sterowani ruchem kolejowym.

600 mln zł na przebudowę odcinka Stargard – Szczecin Dąbie
Poznań – Szczecin – coraz bliżej lepszych podróży koleją